Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van paulenselvin - WaarBenJij.nu Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van paulenselvin - WaarBenJij.nu

Buenos Aires

Door: Paul & Selvin

19 November 2013 | Argentinië, Buenos Aires

Lieve familie en vrienden,

Leuk dat je ons eerste reisverslag leest! We zitten nu in een vies, stinkend internetcafé achter een computer die nog niet van ellende uit elkaar valt. Tsja, je moet er natuurlijk wel wat voor over hebben om iedereen op de hoogte te kunnen houden van onze belevenissen hier in Argentinië ;P.

We zijn hier nu bijna een week en hebben al veel van de stad gezien en erg genoten. We nemen jullie mee in de afgelopen dagen en zullen verslag doen van dag tot dag.

Woensdag 13 november:
Na een heerlijke autoreis (met dank aan Jaap & Ellen) zijn we aangekomen op Schiphol. Inchecken enzo ging erg soepel. Terwijl we aan het wachten waren op Schiphol, hadden we genoeg te zien. Eenmaal in het vliegtuig hadden we een heerlijke vlucht, wat erg goed verzorgd werd door KLM. We ontmoetten meneer Molenaar in het vliegtuig, een man die we niet snel zullen vergeten. Een (waarschijnlijk) gepensioneerde man van begin 60 die in zijn eentje een ticket voor Buenos Aires had geboekt op de bonnefooi. Erg leuk met hem gepraat en hij heeft ons veel tips gegeven. Naast al deze tips wenste hij ons ongeluk toe, omdat je hier nou eenmaal de meeste reiservaring door opdoet. Nou meneer Molenaar, dat hebben we geweten! En bedankt!
Toen we aankwamen op het vliegveld van Buenos Aires, wilden we gaan pinnen. Dit bleek niet mogelijk. Na alle pinautomaten geprobeerd te hebben en een Nederlander gesproken te hebben waarbij het wel lukte, besloten we maar om gewoon naar het hotel te gaan. We hadden gelukkig nog wat cash bij om de taxi te kunnen betalen. De taxirit naar het hotel was er één vol met spanning. De taxichauffeur stapte een paar keer uit om de motorkap open te doen en brulde wat in het Spaans. Het was voor ons maar de vraag of we bij het hotel aan gingen komen en niet in één of andere achterbuurt zouden stranden. Gelukkig ging dit allemaal goed en kwamen we bij het hotel aan. Hier probeerde hij ons nog op te lichten met de verwisseltruc: we gaven hem 50 dollar en hij gaf ons 1 dollar terug en zei dat hij om 50 vroeg. Nadat Paul hem even stevig toesprak, krabbelde hij al gauw terug en zei dat dit een deel van het wisselgeld was. Daarna kwam hij op de proppen met de rest van het wisselgeld. We waren blij toen we eenmaal het hotel binnenstapten. Een erg fijn en goed hotel, met enorm behulpzamen medewerkers.

Na ons eerste nachtje in ons hotel gingen we ontbijten op de hoek van ons hotel. Het hotel staat in een erg leuke wijk, vol met leuke bars, restaurantjes en winkels. Na kennis gemaakt te hebben met dulche de leche (een soort koude karamel) wat waanzinnig lekker is, zijn we alle pinautomaten afgegaan die we konden vinden. Helaas konden we nergens geld uit krijgen en begonnen we lichtelijk in paniek te raken. De resterende dollars die we hadden, hebben we bij een beveiliger van de bank ingewisseld tegen Argentijnse pesos (in Argentinië kan dat gewoon;)). We kregen er een belachelijk goede koers voor, waardoor we er zelfs nog winst op hebben gemaakt, en het geld was echt :). We hadden gelukkig weer een beetje geld hierdoor en konden in ieder geval eten deze dag. We hebben gebeld met Interhelp van Rabobank en wat bleek: de Rabo heeft onze werelddekking blijkbaar niet aangezet, terwijl we dit weken van tevoren hadden geregeld. Grrrrr... Maar goed als dat alles is, dan kunnen we morgen gewoon weer pinnen.

´s Middags hebben we de buurt van ons hotel verkend; Palermo Viejo en Palermo Soho. Veel outlets van mooie merken, vintagewinkels en gezellige terrasjes. Ook kennis gemaakt met de empanada: deeg gevuld met alle mogelijke vullingen die je maar kunt bedenken. Een heerlijke Argentijnse snack.

´s Avonds zijn we uit eten geweest bij Sarkis (met dank aan de Lonely Planet). Een erg gezellige tent met fantastisch eten. Dan moet je wel een uurtje wachten voor lief nemen, maar dat was het meer dan waard! Heerlijke shishkebap, mals vlees en heerlijk gegrild. En natuurlijk een fantastische fles Argentijnse wijn wat hier geen drol kost, omgerekend 5,50 euro. Tsja, dan doen wij niet moeilijk om samen een flesje wijn te delen :).

Vrijdag hebben we ons allerlaatste geld uitgegeven om een ontbijtje te kunnen scoren om de hoek. We hebben uren gebeld met Interhelp, omdat we nog steeds niet konden pinnen en werden van het kastje naar de muur gestuurd. Daar sta je dan, aan de andere kant van de wereld, zonder geld. Uiteindelijk hebben we hulplijn Ellen ingeschakeld. Omdat we toch niets meer konden doen, besloten we maar om er het beste van te maken en zijn naar een park gelopen in de buurt van ons hotel. Een erg mooi park. Tegenover het park zit de Zoo van Buenos Aires. We hebben tussen de hekken door flamingo´s en giraffes gespot; erg cool!
Onderweg zagen we ook nog een ongeluk gebeuren, een scooterrijder werd geschept door een busje, een enorm akelig gezicht, maar gelukkig zijn er geen doden gevallen. Het verkeer hier in de stad is een crime. Iedereen rijdt hier belachelijk hard en voorrang verlenen doen ze niet aan.
Uiteindelijk zijn we teruggebeld door Interhelp dat ze echt niet wisten waarom onze passen het niet deden en daarmee was voor hen de kous af. Toen we ze even goed duidelijk hebben gemaakt dat dat dus zomaar niet kan, dat wij nu dus echt geen geld meer hebben en dus niets kunnen, werd er een noodtransactie in gang gezet. Hiervoor moesten we naar een andere wijk afreizen (gelukkig hadden we nog wat kleingeld om de metro te kunnen betalen) en konden we bij Western Union met een speciale code geld ophalen. Wat waren wij blij toen we geld hadden!!! We namen weer de metro terug naar onze wijk, hebben Palermo Hollywood bekeken, daarna wat geborreld en waren toen zo moe dat we vroeg naar bed zijn gegaan. Ook kwamen we er achter dat we wel met onze creditcard kunnen pinnen. Hier betaal je dan wel best wat extra voor, maar gelukkig komen we dan dus niet helemaal zonder geld te zitten.

Zaterdag hebben we weer lekker ontbeten om de hoek, een erg leuk en hip tentje waar ze fantastisch ontbijt serveren. Daarna zijn we op zoek gegaan naar fietsverhuur, maar alle fietsen in de buurt waren al verhuurd. Toen besloten we maar om de metro te pakken; dit bleek ook niet mogelijk, omdat de metrolijn plat lag. Toen hebben we in het park een plan B verzonnen, terwijl we onder een heerlijk geurende magnolia zaten en we er achter kwamen dat waterlelies alleen ´s avonds te ruiken zijn. We zijn naar de Zoo geweest! Een erg leuke Zoo met veel verschillende soorten dieren. Daarna hebben we op goed geluk een bus gepakt (wat al een uitdaging op zich is, want ze rijden als gekken) die naar het centrum bleek te gaan. We hebben wat toeristische highlights gezien. Het centrum is mooi, maar trekt erg veel toeristen, waardoor de sfeer niet bijzonder is. ´s Avonds zijn we eerst gaan borrelen bij een tent met een fantastisch dakterras waarop je uitzicht had over de wijk. Daarna zijn we uit eten geweest bij Don Julio (ook met dank aan de Lonely Planet). Fantastische rib-eyes gegeten (sorry Tes!) in een erg gezellige ambiance. Wat smaakt het vlees hier in Argentinië toch fantastisch! We kwamen hier btw om middernacht aan, wat een heel gebruikelijk tijdstip is hier in Argentinië om uit eten te gaan. De porteños (inwoners van BA) zijn echte nachtbrakers.

Zondag zijn we op tijd opgestaan om naar de Armeense kerk te gaan die vlakbij ons hotel zit. In deze wijk wonen veel Armenen, naast Joden en Aziaten en ook wat Polen. De kerkdient bleek een uur later te beginnen dan we dachten, we hebben leuk met de koster gepraat die vrij goed Engels sprak. De dienst was erg mooi, met prachtige rituelen, ook al verstonden we er helemaal geen snars van. Terug op de hotelkamer hebben we even een powernapje gedaan (4 uur slaap is toch wat kort). Daarna hebben we de metro gepakt naar de wijk San Telmo waar we een fantastische middag hebben gehad! San Telmo is een heel levendige volkswijk, met veel antiekwinkels, parilla´s (eenvoudige grillrestaurantjes), gezellige straatjes en mensen die de tango dansen! Op zondag wordt er altijd een antiekmarkt gehouden. Hierdoor was het er erg gezellig. Middenin het plein waar de markt werd gehouden, was er ruimte voor een dansvloer, waarop jong en oud (al dan niet verkleed) heerlijk aan het dansen waren op salsamuziek. We hebben lekker meegefeest en enorm veel lol gehad om de meest idioot verklede mensen. Daarnaast was het ook opletten, want deze wijk staat bekend om zijn vele straatroven. De dochter van George Bush is hier zelfs beroofd van haar tas, terwijl ze zes bodyguars om zich heen had. Gelukkig hebben wij nergens last van gehad, maar zijn wel getuige geweest van een straatrover die hardhandig een politieauto ingewerkt werd en waarbij de ´putas´ om onze oren vlogen. We hebben ook nog heerlijk ijs gegeten bij Freddo, een begrip hier in BA. Italië, move over! Argentinië heeft het beste ijs ter wereld! We hebben lekker rondgestruind in de leuke straatjes van San Telmo en kwamen uit bij een miniparilla waar we choripan gegeten hebben; een onwijs lekker broodje in een onwijs snoezelig aandoenend barretje waar Maradonna naast de Heilige maagd Maria hangt en het behang bestaat uit servetjes waar menig bezoeker zijn ervaring met dit tentje erop heeft gezet. Langzaam verdwenen de kraampjes en maakten deze plaats voor de tango! Enorm mooi om deze hartstochtelijk en mooie dans gewoon in het openbaar te zien. Het spel naar de dans toe is minstens zo mooi. Oude opgedofte mannetjes, vechten onderling om de mooiste vrouwen ten dans te vragen. Hierbij vragen ze op een charmante manier de vrouwen ten dans. Terwijl we aan het kijken waren, raakten we aan de praat met een Nicolas en Maya, een heel leuk Italiaans stelletje. Omdat we op hun tassen hebben gepast, zodat zij de tango konden dansen, kregen we als bedankje een cd van Nicolas, die hij zelf heeft gemaakt. Een erg lief gebaar. We zijn erg benieuwd naar de muziek die hier opstaat.
Ondertussen kwam er door de straten een trommelende menigte; vol met mensen die dansen en trommelen, ook erg gaaf om te zien. Ondertussen was het al aan het schemeren en besloten we om de wijk te verlaten. Want hoe mooi en gezellig deze wijk ook is, het trekt ook veel junks, zwervers en andere ongure types aan.

Maandag hebben we weer ontbeten bij Mazzo, op de hoek van ons hotel. Ook konden we vandaag eindelijk fietsen huren en hebben we zowat de hele stad gezien in de 25 km die we al fietsend hebben afgelegd. Alle parken, stationsbuurt Retiro, Recoletta waar we het graf van Evita Peron hebben bezocht, Microcentro, Puerto Madero om uiteindelijk aan te komen in La Boca. Een arme arbeiderswijk die bekend staat om zijn kleurrijke huisjes, geweldige muurpaintings en het stadion van Boca Juniors. Dit is wel een wijk waar je alleen in het toeristische gedeelte moet komen. Er wordt overal gewaarschuwd dat je absoluut niet buiten dit gedeelte moet komen, omdat het enorm crimineel en gevaarlijk is. Toch is het ons gelukt om ietwat de weg kwijt te raken, waardoor we via een omweg pas bij het toeristische gedeelte aankwamen. Je voelt de onveiligheid in deze buurt en overal zie je tienermoeders en jonge vaders die naar je fluiten en roepen terwijl je voorbij fietst. Op letterlijk elke hoek van de straat in het toeristische gebied staan er minstens drie politieagenten. We waren blij toen we eindelijk aankwamen bij het magische La Bombonera Stadion. Toen we dat en de gekleurde huisjes in de straat El Caminito hadden gezien, besloten we om maar weer weg te gaan, deze keer wel via de toeristische route! We zijn weer heel veel wijken doorgekomen en hebben gefietst op de breedste straat van de wereld: Avenue 9 de Julio! Een fantastische ervaring als je niet bang bent voor een beetje adrenaline, want de auto´s schieten langs alle kanten om je heen. Uiteindelijk weer heelhuids weer aangekomen in onze wijk, waar we een terrasje hebben gepakt en een liter bier hebben weggedronken met een empanada erbij. ´s Avonds nog een hapje gegeten bij een Armeens restaurant.

Weetjes:
- Porteños zijn echt ongelooflijk aardige en behulpzame mensen
- In Palermo vind je overal hondenuitlaters die met een stuk of 10 honden tegelijk lopen
- Mensen staan overal keurig in rijtjes! Zelfs bij een bushalte staan de mensen keurig in een rij achter elkaar te wachten.
- Het verkeer is enorm snel
- Het eten is fantastisch
- Iedereen loopt hier op sportschoenen en gemakkelijke kleding
- Vlees, vlees en nog meer vlees

• 19 November 2013 - 21:45

Gerben En Willemijn:

He vakantiegangers,

Op facebook zag ik jullie berichtje en was erg nieuwsgierig naar jullie belevenissen, dus toch maar even jullie verhaal gelezen...
    Poeh wat hebben jullie in die korte tijd al veel meegemaakt... Wat een gedoe met dat geld pinnen. Wel fijn dat het nu inmiddels gelukt is en dat jullie gewoon lekker vakantie kunnen gaan vieren.
    Verder ziet het er naar uit dat jullie lekker aan het genieten zijn...
    Geniet vooral nog even verder!!

Groetjes, Gerben en Willemijn

• 20 November 2013 - 17:12

Ellen:

Hola Buenos dias,

Que lo pase bien (veel plezier )

Adios y buen viaje ( tot ziens en goede reis !!)

veel liefs van ons .

• 28 November 2013 - 07:48

Nevin Arslanlar:

Hoi lieverd,
    Wat een spannende dingen hebben jullie mee gemaakt
    Ik ben blij dat met de bank alles geregeld is
    Andere kant jullie hebben erg leuke en nare dingen mee gemaakt
    Verder ik wens jullie zonder nare dingen leuke vakantie toe!!!!!
    Ik hou van jullie en veel plezier. xxxxxx Mama en Sjaak.